Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” po raz kolejny ugościło mieszkańców Szczecina na terenie swojej zajezdni. Atrakcji było co niemiara, a główną z nich stanowiła prezentacja najnowszych pojazdów w taborze – ośmiu sztuk trzech modelów Solarisa.
Impreza odbyła się w sobotnie przedpołudnie 16 czerwca 2012 r. Większość prezentowanych pojazdów zajmowała tym razem prawą stronę udostępnionej do zwiedzania części płyty zajezdni.
Z przodu prezentowały się dumnie nowe Solarisy o następujących numerach taborowych:
-
Solaris Urbino 10 (#1210-#1211),
-
Solaris Urbino 12 (#1248-#1250),
-
Solaris Urbino 18 (#1297-#1299).


W porównaniu z zeszłoroczną dostawą, najnowsze pojazdy zostały wyposażone m.in. w stojaki na rowery oraz błękitne osłony siedzeń. Tuż za ósemką niskopodłogowców ulokowano kolejnego, czteroletniego (przegubowego) Solarisa (#1850), w sąsiedztwie którego postawiono Autosana H6 (#1742). Końcówkę wystawy pojazdów zamykały MAN NL 262 (#1702), jedyny, kursujący wciąż w szczecińskiej komunikacji miejskiej Jelcz, a dokładniej 120MM/1 (#1410), zwany potocznie „Grunwaldem”, a także Volvo B10M (#1576).



Prawdziwym zaskoczeniem była jednak obecność dwóch zabytkowych autobusów, udostępnionych do zwiedzania przez Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. Jednym z nich był klasyczny „Ogórek”, czyli Jelcz 043 (#130), a kolejnym – nieco zapomniany przez ostatnie dwa lata Ikarus 280.26 (ex. #2252). Było to niezwykłe przeżycie zasiąść znowu na jednym z jego siedzeń i symbolicznie przypomnieć sobie czasy, kiedy węgierskie przeguby królowały na szczecińskich ulicach.


Organizatorzy dnia otwartego zagwarantowali wszystkim uczestnikom szereg innych atrakcji, związanych w dużym stopniu z szeroko rozumianym transportem. Po lewej stronie stał potężny wóz symulacyjny własności Centrum Informacji Igielski. Jedynym wymogiem wzięcia udziału w jeździe próbnej na symulatorze było posiadanie prawa jazdy, a po udanej próbie otrzymywało się imienny certyfikat. Kilka metrów dalej Policja prezentowała na specjalnym urządzeniu to, co się dzieje w momencie, gdy dochodzi do wypadku drogowego z dzieckiem, trzymanym przez człowieka na kolanach.


Kolejne stanowisko miało charakter stricte edukacyjny, albowiem odbywały się na nich prezentacje związane z udzielaniem pierwszej pomocy poszkodowanemu. Tuż obok nie lada gratkę dla dzieci stanowił kącik malowniczy firmy Optima (Dekoracje Wnętrz). Za pokolorowanie farbami wybranej postaci wyciętej z pianki, pociechy otrzymywały garść nagród. Na dodatkowe gadżety mogły także liczyć od krążącego po terenie dużego, zielonego Jamnika, który rozdawał m.in. odblaski i pouczał o zakładaniu ich podczas jazdy rowerem. Dla najodważniejszych pociech udostępniono także mini samochód, a jazda w nim odbywała się pod czujnym okiem policjanta.

Ostatnią z licznych atrakcji był przejazd Solarisem Urbino 12 (#1104) przez myjnię i zwiedzanie zaplecza technicznego zajezdni. Tym razem udostępniono przybyłym gościom dodatkowe pomieszczenia: akumulatorownię, oponownię (wraz z pokazem najnowszego urządzenia do zdejmowania opon z felg) oraz warsztat naprawczy, w którym regeneruje się elektryczne podzespoły autobusów. Na hali podziwiać można było m.in. remontowanego Volvo B10M (#1580) oraz techniczną „setkę”.



Pomimo faktu, że zwiedzających było minimalnie mniej, niż rok wcześniej (być może ze względu na fakt, iż tym razem zrezygnowano z okolicznościowego przejazdu tramwajem pod bramę zajezdni), należy zauważyć, że drugi w historii dzień otwarty w zajezdni SPA Klonowica był bardzo udany i cieszył się sporym zainteresowaniem, szczególnie ze strony dzieci i młodzieży. Osobiście chciałbym ponownie podziękować panu Mirosławowi za interesujące opowieści dotyczące technicznych aspektów konserwacji i napraw autobusów, a także przedstawicielom Muzeum Techniki i Komunikacji za udostępnienie Ikarusa i „Ogórka”. Miejmy nadzieję, że w kolejnych latach doczekamy się okolicznościowych przejazdów tymi zabytkami, albowiem nie samym Solarisem człowiek żyje. 😉
Dzień otwarty w zajezdni SPA Klonowica 16.06.2012 r. – galeria zdjęć:
V-12/Tropyx
Szczecin, 18.06.2012 r.