Historia poznańskiej komunikacji miejskiej rozpoczęła się w drugiej połowie 1880 roku, kiedy to uruchomiono pierwszy tramwaj konny na trasie Dworzec Główny – Stary Rynek. 135 lat później uczczono to bardzo ważne wydarzenie w dziejach Poznania poprzez oficjalne obchody zorganizowane z inicjatywy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. 21 czerwca 2015 r. okazał się dniem pełnym atrakcji i niezapomnianych wrażeń.
Takiego rozmachu w organizacji imprezy komunikacyjnej może Poznaniowi pozazdrościć niejedno miasto w Polsce. Rzadko bowiem zdarza się, by w jednym miejscu mogło zebrać się tak dużo zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. Wszystko za sprawą zaplanowanej parady, na której czele stanął tramwaj konny Herbrand prowadzony przez prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka i prezesa MPK Wojciecha Tulibackiego. W szyku paradnym ustawiły się kolejne zabytki: odrestaurowany wagon doczepny Carl Weyer z 1905 roku, tzw. „trójskład” wagonów N+Nd +Nd, Konstal N, dwie różne 102-ki (N i Na), skład 105N, Düwagi GT6 i GT8, Moderusy (Alfa i Beta MF02 AC), Tatra RT6, Siemens Combino i Solaris Tramino S105p. Towarzyszyły im autobusy: Jelcz 043 Caro (popularny „ogórek”), Dwa kolejne Jelcze (PR110M i M121M), dwa Ikarusy (280.26 i 260.04), Daf MB200, dwa MAN-y (NL262 Lion’s City i NG313) oraz dwa Solarisy Urbino (12 i 18 Hybrid). Uczestnicy parady mogli wybrać jeden z pojazdów i podróżować nim aż do zajezdni Franowo. Ciekawostką był fakt, iż na czas przejazdu przyczepa Ogórka była zamknięta. Otworzono ją dopiero dla zwiedzających na Franowie. Pochód wzbogaciła obecność Orkiestry Miasta Poznania, a miejscem rozpoczęcia przejazdu była ul. Zwierzyniecka.


Ze względów technicznych barwny korowód pojazdów po pewnym czasie uszczuplił się zarówno o orkiestrę, jak i tramwaj konny. Pozostałe autobusy i pojazdy szynowe dotarły po dłuższym czasie na Franowo. Tutaj mieści się nowoczesna zajezdnia tramwajowa, która pierwszy raz w swojej „karierze” musiała zmierzyć się z naporem niebywałej liczby gości. Wnet rozpoczęły się dalsze części obchodów jubileuszu 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu. Okolicznościową mowę wygłosił prezydent Jacek Jaśkowiak, do którego należało też zadanie polegające na pokrojeniu sporej wielkości tortu, a w zasadzie dwóch, bo tyle sztuk wnet wjechało na specjalnych wózkach. Chętnych na skosztowanie wypieku było co niemiara. Wnet rozbrzmiała ponownie Orkiestra, której towarzyszył choreograficzny układ taneczno-marszowy wykonany przez urocze mażoretki.



Wśród innych atrakcji były: wystawa taboru MPK, prezentacja specjalistycznych pojazdów (policyjnych, wojskowych i strażackich) oraz możliwość przejechania się tramwajem po terenie zajezdni. Uczestnicy wydarzenia mogli m.in. zobaczyć, jak wewnątrz ogromnej hali prezentuje się pojazd szynowy produkowany na potrzeby odradzającej się komunikacji tramwajowej w Olsztynie. Dla najmłodszych uczestników również przygotowano szereg atrakcji: dmuchany zamek, malowanie twarzy i konkursy z nagrodami. Oprócz tego można było skorzystać z możliwości oznakowania własnego jednośladu albo wykonać sobie pamiątkowe zdjęcie z maskotką o imieniu Bimbola. Sporym zainteresowaniem cieszyły się wystawione pojazdy komunikacji publicznej. Wśród nich dumnie prezentował się nowiutki MAN Lion’s City GL CNG, okrzyknięty mianem „Bus of the year 2015”.

Równolegle do komunikacyjnego wydarzenia w pobliskim Centrum Handlowym M1 miała miejsce wystawa filmowych aut, które grały główną rolę w takich produkcjach kinowych, jak chociażby Ghostbusters (Pogromcy Duchów), Cars (Auta) czy Knight Rider (Nieustraszony). Przynajmniej w niektórych przypadkach były to doskonale odwzorowane repliki. Chętnych do podziwiania rzadkiego widoku również nie brakowało.

Organizacja jubileuszu 135 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu stała na wysokim poziomie i przyniosła uczestnikom wiele pozytywnych wrażeń. To pokazuje, jak bardzo ważne jest pielęgnowanie pamięci o historii danego miasta.
Paweł Ruczko
Szczecin, 25.11.2017 r.
Tradycyjne podziękowania dla Ferrixa, Spacemaniaka i Marsjanina za wspólne zwiedzanie zabytków i zajezdni Franowo. 🙂
135 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz wystawa filmowych aut w M1
[21 czerwca 2015 r.] – galeria zdjęć: