Do niedawna posiadanie na jednej płycie głównej dwóch różnych układów SID pozostawało jedynie w sferze marzeń. Wszystko zmieniło się za sprawą projektu SIDFX, który ostatecznie ujrzał światło dzienne w 2016 roku. Jego twórcą jest Lotus, a pomysłodawcą Devia. Dzięki prostej modyfikacji uzyskujemy nie tylko dostęp do dźwięku stereo w naszym Commodorku, ale i również niezależną obsługę dwóch wersji SID-a w czasie rzeczywistym.
Czytaj dalej »Archiwum tagów: SID
Projekt SIDFX. Rewolucja stereofoniczna w Commodorkach
Jednym z elementów, który bez wątpienia wpłynął na ogromną popularność komputera Commodore 64 w latach 80. ubiegłego wieku, był układ muzyczny Sound Interface Device, zwany potocznie SID-em. To dzięki niemu niejeden użytkownik poczciwego „Komodiusza” pozyskał bogactwo niezapomnianych emocji, wrażeń i akustycznych doznań. Do dziś muzyka generowana za pomocą SID-a jest bardzo ceniona. Jednakże w całej dotychczasowej historii C64 brakowało jednolitego rozwiązania, które mogłoby stać się standardem w zakresie uzyskania dźwięku stereofonicznego.
Czytaj dalej »Prawdy i mity o Commodore 64
Od dziesięciu lat zajmując się naprawą C64 i jego peryferii, spotykam się z wieloma pytaniami dotyczącymi ogólnej funkcjonalności tegoż komputera. Niektóre są całkiem istotne, inne z kolei przyprawiają mnie o uśmiech na twarzy. Nadszedł czas, by obalić kilka mitów dotyczących poczciwego Commodorka!
Czytaj dalej »Przegląd ZAKerów, czyli jak NIE pisać artykułów
Jak wiemy, na C64 powstało mnóstwo zaków. Liczbę kompozytorów szacuję na przeszło 1000, ale nie potrafię dokładnie określić ilu ich jest (było) dokładnie…
Czytaj dalej »Wyrypywanie zaków – suplement
W tym oto krótkim suplemencie chciałbym przedstawić jeszcze kilka spraw dotyczących zaków. Na początek mały trick dla albo leniwych, albo sprytnych. Ja wymyśliłem ten sposób po to, aby ułatwić sobie życie i mogę powiedzieć, że jest on dobry w ok. 90%. Otóż, kiedy przeszukiwaliśmy pamięć w poszukiwaniu zrelokowanego zaka, wręcz umieraliśmy z nudów, gdyż trwało to zbyt długo, zwłaszcza gdy zak był od $f000. Zawsze można na początku zaglądać w miejsca, które najczęściej zawierają zaka, tj. $1000, $e000, $f000. …
Czytaj dalej »Wypruwanie zaków cz. 2
W poprzedniej części tego artykułu przedstawiłem Wam najprostszy sposób na wypruwanie zaków. W niniejszym postaram się przedstawić, jak wypruwać zrelokowane zaki.
Czytaj dalej »Jak wypruwać zaki cz. 1
W tym oto artykule mam zamiar przedstawić najłatwiejsze sposoby na wypruwanie zaków. Chyba wszyscy wiedzą, co to jest ZAK? Na pewno, no może oprócz tych osób, które tylko grają i nic innego nie robią. Ale mniejsza z tym, zaczynamy naukę (szkoła suxx!).
Czytaj dalej »