piątek , 19 kwiecień 2024

Szczecińska Nocka Tramwajowa 2013

Kolejna edycja Szczecińskiej Nocki Tramwajowej odbyła się w nocy z 28 na 29 września 2013 r. Pojazdem wożącym miłośników komunikacji miejskiej po niemalże wszystkich zakątkach szczecińskiej sieci tramwajowej był szkoleniowy skład 105Na #011+#012. W zamkniętej imprezie uczestniczyło tym razem nieco mniej osób, niż przed rokiem. Ograniczona liczba miejsc wynikała przede wszystkim ze specyfiki wagonu #011, pozbawionego części siedzeń (zastąpionych z wiadomego powodu stolikami). Za urozmaicenie imprezy odpowiedzialny był jeden z jej uczestników o imieniu Sebastian, który specjalnie na tę okazję przygotował okolicznościowe bilety o wartości 0 zł (plus VAT) oraz tablice z takimi napisami, jak chociażby „Uwaga blondynka” i „Tramwaj bez pohamowania”.

Kilka minut po godzinie 23:00 imprezowy skład wyruszył spod zajezdni tramwajowej przy ul. Wojska Polskiego w kierunku Placu Szarych Szeregów. Tym razem większość osób okupowała wagon czołowy, dzięki czemu w #012 pozostawało kilka wolnych miejsc siedzących. Pierwszym punktem planowanego postoju było Rondo Szyrockiego. Tam miłośnicy mogli sfotografować Naukę Jazdy m.in. na tle jednego z nowych tworów budowlanych, ukrywających się pod nazwą „Piastów Office Center”.

Szkoleniowy skład #011+#012 na Rondzie Szyrockiego.

 

Na kolejny fotostop przyszło wszystkim uczestnikom imprezy czekać ponad 20 minut. Tramwaj przemierzał przez ten czas trasę w kierunki pętli na Pomorzanach, a następnie śladami linii nr 6 dotarł w okolice Wałów Chrobrego. Cel drugiego postoju został niebawem osiągnięty, a było nim wykonanie zdjęcia pojazdu na tle tutejszego Muzeum Narodowego.

Wały Chrobrego. W tle za drzewami majaczy budynek Muzeum Narodowego.

 

Dalsza podróż w kierunku Centrum odbyła się przy wykorzystaniu pętli nieopodal Stoczni Szczecińskiej. Skład kilka chwil później przejechał przez Plac Żołnierza i dotarł w okolice Bramy Portowej. Przy Placu Zwycięstwa, a dokładniej na wysokości fontanny przed Kościołem Garnizonowym pw. Św. Wojciecha, odbył się kolejny fotostop. Następnie Nauka Jazdy dotarła aż na Gumieńce.

Celem kolejnego postoju była ul. Potulicka. Tradycyjna miejscówka do wykonywania mniej lub bardziej artystycznych zdjęć, została przez organizatorów wybrana do planu imprezy ponownie. I słusznie, szczególnie ze względu na planowany od dłuższego czasu remont tejże ulicy.

#011 na ul. Potulickiej.
Rok temu również fociliśmy w tym samym miejscu inny skład 105-tek.

 

Po przejechaniu przez pętlę tramwajową Potulicka, 105-tka dotarła tuż po pierwszej w nocy ponownie na Bramę Portową i zatrzymała się na wysokości nowych biurowców. Krajobraz w tym miejscu w ciągu ostatnich lat zmienił się niemalże nie do poznania i niespełna 30-letni skład na tle zmodernizowanego przystanku i nowoczesnego otoczenia wyglądał stosunkowo niekonwencjonalnie.

Szkoda, że obok nie ma już klasycznego Grzybka…

 

Kolejnym celem do osiągnięcia przez miłośników była ulica Niemierzyńska i tutejszy Technopark Pomerania, zlokalizowany nieopodal Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Niektórzy w celu uzyskania korzystnego kadru, wykonywali zdjęcia ze skarpy. Dodatkowym urozmaiceniem fotostopu były różnorodne tablice, dobierane wedle gustu i uznania pani siedzącej za sterami i osób jej towarzyszących.

Rzut oka na tramwajową Naukę Jazdy ze skarpy w okolicach Technoparku Pomerania.

 

Pętla w Lesie Arkońskim z pewnością nie prędko doświadczy wizyty zabytkowego składu „stopiątek” (pomijając fakt, że tych w Szczecinie zostało, niestety, jak na lekarstwo). Tę wyjątkową chwilę warto było więc uwiecznić na pamiątkowych zdjęciach. Cenniejsze fotografie wykonano jednak podczas kolejnego fotostopu – na Basenie Górniczym. Realizacja pierwszego etapu budowy SST spowoduje gwałtowną zmianę krajobrazu na samej pętli, jak i w jej otoczeniu. Dawniej codziennością były tutaj 105-tki. Dziś ten obrazek odchodzi w zapomnienie.

Basen Górniczy. Jeszcze nie tak dawno temu 105-tki gościły tutaj dosyć często.
I jeszcze jedno ujęcie, uwieczniające fragment niezmiennego od lat krajobrazu pętli tramwajowej na Basenie Górniczym.

 

Przedostatni postój według planu imprezy miał miejsce na Placu Grunwaldzkim. Imprezowy pojazd został zaopatrzony w kilka okolicznościowych tablic (w tym historycznej z czasów kursowania linii autobusowej 76 na Osiedle Kaliny). Następnie skład wyruszył w stronę Krzekowa, a w drodze powrotnej zatrzymał się na ul. Adama Mickiewicza w rejonach ul. Stanisława Noakowskiego. Ostatnia sesja fotograficzna nie cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony miłośników. Kilka osób po drodze zrezygnowało z dalszego uczestnictwa w imprezie. Dodatkowo panujący o tej porze przenikliwy chłód nie zachęcał do aktywnego wykonywania zdjęć na świeżym powietrzu.

76 na Placu Grunwaldzkim.
Ulica Adama Mickiewicza, kierunek – ul. Wawrzyniaka.
Imprezowy skład widziany z tylnej perspektywy.

 

Nauka Jazdy dotarła do pętli Głębokie niemalże punktualnie, zgodnie z zaplanowanym czasem zakończenia imprezy (po drodze tradycyjnie pokonując fragment trasy przy wyłączonym wewnętrznym oświetleniu). Chętnych na wspólne ognisko było niewielu, pozostali zdecydowali się na powrót w okolice zajezdni Pogodno i osobiste pożegnanie imprezowego składu.

Szczecińska Nocka 2013 w pigułce:


Trasa imprezy: zajezdna Pogodno – Głębokie – Plac Szarych Szeregów – Rondo Szyrockiego (fotostop) – Pomorzany – Dworzec Główny – Wały Chrobrego (fotostop) – Stocznia Szczecińska – Plac Żołnierza – Brama Portowa – Plac Zwycięstwa (fotostop) – Gumieńce – Potulicka (fotostop) – Brama Portowa (fotostop) – Kołłątaja – Technopark Pomerania przy ul. Niemierzyńskiej (fotostop) – Las Arkoński (fotostop) – Brama Portowa  – Basen Górniczy (fotostop) – Plac Rodła – Plac Grunwaldzki (fotostop) – Krzekowo – Adama Mickiewicza, okolice ul. Noakowskiego (fotostop) – Głębokie (zakończenie imprezy) – zajezdnia Pogodno.

Szczecińska Nocka Tramwajowa 2013 – galeria zdjęć:


V-12/Tropyx
Szczecin, 21.11.2013 r.